Novák Emil,
operatőr, rendező

Bille László, a HSC Stábiskola segédoperatőr osztály oktatója számos magyar illetve külföldi produkcióban dolgozott az évek során. Jelenleg kizárólag kamera operatőrként dolgozik leginkább külföldi produkciókban.

1972-től a Mafilmnél dolgozott, mint fotós és segédoperatőr. 1978-ban vették fel a Színház és Filmművészeti Főiskola operatőri szakára, Illés György és Vagyóczky Tibor osztályába. A főiskolán tévé-rendezést Dömölky Jánostól és Horváth Ádámtól, filmrendezést Szabó Istvántól és Fábri Zoltántól tanult. A főiskola elvégzése után újra a Mafilmnél dolgozott 1987-ig, amikor Ausztráliába „emigrált”. 1991-ben ausztrál állampolgárságot kapott.

1989-től 1991-ig az Ausztrál Filmiskola hallgatója volt, és 1991-ben diplomát szerzett a filmszakon. 1991-től részt vett a sydneyi 31-es tv-csatorna létrehozásában és munkájában, amely 22 különböző etnikai csoport közös csatornájaként jött létre, és ahol az igazgatósági tanács tagja volt 1997-ig. Ebben az időszakban két éven keresztül megszervezte a 31-es csatorna magyar nyelvű adásait, és részt vett azok készítésében. Sydneyben emellett elsősorban reklámfilmek készítésével foglalkozott. 5 éven keresztül állt szerződésben a sydney-i Manifesto Film produkciós irodával, majd 1997-ben a Paper Back Film produkciós cég társtulajdonosa lett Gregory Read-el közösen. 2001-ben családi okok miatt visszatért Magyarországra.

A magyar kulturális életben 1970 óta vesz részt – Jancsó Miklós és Gyurkó László 25. Színházának produkcióinál fotósként működött közre, és részt vett több produkció szervezésében is (például Cseh Tamáselső koncertjei a színházban). A főiskola évei alatt két szentendrei Művészeti Főiskolák Fesztiváljának volt a főszervezője. A nyolcvanas évektől kezdve fotó-kiállításai voltak többek között a szentendrei Vajda Lajos galériában és a szentendrei Templom téren is. Önálló kiállításainak sora Ausztráliában is folytatódott, ahol a legpatinásabb sydney-i magángalériában, a Holdsworth Gallery-ben állított ki 1994-ben és 1996-ban. 1992-ben megalapította Sydneyben a Museum of Hungarians képzőművészeti társaságot, ennek keretében megszervezte az első Magyar Filmhetet a sydney-i Valhalla moziban, a Magyar Filmunió segítségével. Ezen a filmhéten többek között Jancsó Miklós, Szabó István, Jeles András, Gárdos Péter, Huszárik Zoltán filmjeit vetítették. A társaság tagjai Sydneyben élő magyar származású képzőművészek voltak: többek között Iványi Norbert, Balla Juli és Miszlay Sándor. 1993-ban az Őszi Fesztivál keretében kortárs ausztrál őslakos képzőművészek alkotásaiból szervezett kiállítást a Vigadó Galériában, és a kiállítás idejére mind a hat kiállító művészt sikerült vendégül látni Budapesten.

1997-ben a MOH tagjainak a Műcsarnok Dorottya utcai kiállítótermében csoportos kiállítást szervezett. A 90-es évek közepétől sikeresen valósította meg két egymástól távoli ország kulturális programjainak folyamatos kétirányú cseréjét.

2004-ben a sydney-i Tropfest mintájára Budapesten is megrendezte a Tropifilm Fesztivált [1] a Kultiplexben, amely 7 perces rövidfilmek versenye. 2005-ben másodízben is megrendezték a fesztivált – a nagy siker és a filmek növekvő színvonala alapján a jövő évi fesztivál nyertes filmjét benevezik a sydney-i versenyre, amely egyébként a világ legnagyobb rövidfilm fesztiválja.
2004-ben alapította meg a Magyar Operatőrök Társaság Aranyszem fesztiválját.

2003 tavaszától együtt dolgozott Szabados Róberttel a pomázi Stern Film Stúdió tervezésén és kivitelezésén. 2004-től a Filmiroda Art bizottságának tagja. 2006-ban alapította meg az Operatőrök Társaságának filmszakmai képzését, a HSC Stáb iskolát, az első szakmai filmképzést Magyarországon. A 40. Magyar Filmszemle szervező bizottságának elnöke. 2014-ben pedig könyvet írt róla Az én operatőr iskolám – Történetek a Magyar Operatőr Iskola történetéből címmel.


A Magyar Filmakadémia Egyesület alapító, elnöke 2014-től

A Magyar Operatőrök Társaságának alelnöke

A Kovács László- Zsigmond Vilmos Magyar Operatőr Díj alapítója 2018-ban